Körslitt.

När man inte har råd att köpa kurslitteratur får man låna den på biblioteket istället. Jag har precis börjar inse  charmen med detta. Det sopiga är ju att de luktar gubbe och att man inte "får" klottra i dem. Jag älskar att skriva i marginalen. MEN, just nu är den ekonomiska situationen så att jag inte kan köpa kursböcker och kladda loss + det finns faktiskt inget utrymme i boet för mer saker öht. Jag har således lånat kurslit på bibblio och just igår drabbades jag av en så härlig känsla. Jag satt och läste Ambjörnsson och irriterande mig som vanligt gällande lånade böcker på anteckningarna i den. Folk beter sig som om de ägde böckerna de lånar, så jävla ohyfsat. MEN PLÖTSLIGT så är det en marginalanteckning som totally sätter ämnet i nytt ljus och jag blir så tacksam eftersom det är något jag funderat över under läsningens gång. Detta är liksom.. lärande x2, det är någon tidigare student som kommit till insikt över ett problem och nu överför det till mig. (Det känns igen från en bok jag hoppas att vi alla läst och älskat, den börjar Harry Potter and the................). Sååå nu har jag bestämt att influera nästa fattiga student som lånar boken. Jag vet bara inte vad jag vill skriva i den ännu! Antingen något toalt orelevant, fast samtidigt rimligt i ett lite filosofiskt sammanhang för att förvirra mer, eller ett handfast tips på hur man ska förstå boken. Det lutar mest åt alternativ ett. Men jag  vet inte vad... skulle behöva lite hjälp. Funderar på en egenkonstruerad teori om hur marina djur är de egentliga människorna men har inte riktigt kommit på hur jag ska trolla fram det resonemanget. Dock, tänk arbetet med att definera "människa". Svimmar nästan vid tanken på den uppgiften. Fuckin A!!!!


Kommentarer
Postat av: Sara Rais

Jag hjälper!!

2011-02-07 @ 16:37:34
URL: http://sararais.blogg.se/
Postat av: lollo

YES PLEASE! Vi kan börja med def. av människa.

Vilka egenskaper besitter en sk människa?

2011-02-07 @ 22:01:57
Postat av: sara rais

Den har:

Tankegångar som inte enbart handlar om primära behov.

Empati (oftast)

Den vet att den kommer att dö

Den har förmågan att roa sig, för sitt nöjes skull inte enbart för att träna på t.ex. att jaga.

Den är självdestruktiv, både direkt och indirekt.



Fortsättningen skickar jag tillbaka till dig.

2011-02-09 @ 11:52:08
Postat av: loui

Men det är egenskaper unika för en människa vi måste ha.



Dock nummer 3 och kanske nummer 5 kan jag köpa som isolerat mänsklig. Men måste ha mer. Jag kan ej komma på

2011-02-14 @ 19:37:55
Postat av: Sara Rais

Jamen vilket annat väsen är självdestruktiv, trots att den kan göra en konsekvensanalys?

2011-02-17 @ 16:40:20
URL: http://sararais.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0