Jag hatar SD!

Okej, har de senaste dagarna känt att hatet mot alla vidriga Sverigedemokrater har tagit över. Jag är liksom inte bättre än den jag hatar, jag vet det. Tänker fortsätta hata veckan ut men sedan ska jag börja acceptera SD-väljarnas röster. Även om jag hör stöveltramp och ser bruna skjortor. Vad som behövs är inte  att bemöta SD med prat om jämlikhet och människovärde, det har de för länge sedan förkastat och antagligen heller aldrig upplevt. Men man måste se anledningarna till varför. Kan detta  möjligen vara för att människor upplever sig sakna lika värde och rättigheter? Vad som behövs är en reel vänsterpolitik som erbjuder förklaringar till varför vi har missförhållanden i Sverige, för som vi vet är detta den pefekta grogrunden till rasism. Inga fler högersossar! Det är dags att prata ideologiska värderingar istället för frågor om vem som kommer tjäna mest (pengar) på de olika blockens politik under en mandatperiod. Det handlar förfan inte om de små pengarna de erbjuder, det handlar om inflytande över sitt liv. Något som alltför många människor känner sig deprived of, och med all rätt. Majoriteten av SDs väljare är marginaliserade och frustrerade. Nu ska inte jag prata om andras "sanna intressen" för riktigt så arrogant är jag inte (men nästan, det vet ni ju redan) men jag tror att många av SD väljarna faktiskt inte är rasister, jag tror att de är i ungefär samma utsatta läge i samhället som invandrarna är. Finns det något mer klassiskt knep av förtrycket än att vända utsatta grupper mot varandra? Herregud man måste inte välja mellan invandringsbroms och pensionsbroms! Man kan däremot välja mellan att bromsa de glada dagarna för redan välbeställda eller fortsätta bromsa ekonomiska/sociala/politiska rättigheter för invandrare OCH pensionärer och majoriteten av människor i Sverige (världen) som inte har ett dugg att vinna på en nyliberal politik som knullar med kapitalismen.

Obs att jag är jävligt trött på att höra från folk att SD är demokratiskt valda i riksdagen och att de därför ska respekteras. Visst är de demokratiskt valda men inte fan är de demokratiska! Vill bara påminna om att Hitler blev också vald i en demokratisk process. (Och förresten, som om man inte heller kan ifrågasätta globala nords definition av demokrati?)

Btw, det är väl helt jävla självklart att man kan avsluta bekantskapen med en person vars åsikter är fascistiska? Skulle ALDRIG kunna kalla någon sådan för min vän, i något sammanhang öht. Men om en vecka när jag har hatat klart kan jag ta diskussion med fascister. Inte för att jag känner några. Men uppenbarligen finns de överallt.

+ Kan heller inte låta bli att äcklas av tanken på att Alliansen myser lite över det politiska kaoset nu när de får fortsätta regera. Då kan de liksom lite obemärkt genomföra sina förändringar mot ett mer och mer utpräglat klassamhälle nu, medan alla andra är fokuserade på att motarbeta SD.

Allt för mig idag. Vet att ni brukar säga att min blogg är rolig, och detta är ju inte ett dugg kul. Men känns osmakligt att prata om något annat just nu.

Kommentarer
Postat av: ellinor

eller hur!



när man tänker på hur många som röstade på SD i trappuppgången?

2010-09-22 @ 01:30:25
URL: http://fuckartletsdance.blogg.se/
Postat av: lollo

ja det är rätt många SD i tynnered, tredje största i opaltorgets valdistrikt! spyr.

2010-09-22 @ 11:22:33
URL: http://aposteln.blogg.se/
Postat av: ellinor

FML!

2010-09-22 @ 12:36:46
URL: http://fuckartletsdance.blogg.se/
Postat av: Sara Rais

fint skrivet lollo, i love you!

2010-09-23 @ 20:23:51
URL: http://sararais.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0